اقوى 10 دول اقتصاديًا في العالم 2016

اقوى 10 دول اقتصاديًا في العالم









فيه تقارير اقتصادية ظهرت لبيان أكبر الاقتصاديات في العالم , ضمت كتيرمن الدول اللي ليها اقوى ناتج قومي , وده على الرغم من ان فيها أعلى نسب فقر , بس بردوا بتدخل ضمن القايمة , والدول ديه هي:
1- الولايات المتحدة الامريكية
فيه تقارير بتقول انه مافيش أقوى من اقتصاد امريكا وبيقدروه ب17.5 تريليون دولار, وده اللي بيخليها أغنى دولة في العالم.
الولايات-المتحدة-الامريكية
الولايات-المتحدة-الامريكية
2- الصين
اقتصاد الصين بيتقدر ب10 تريليون دولار , وده على الرغم من انه في 6.1 % بس من المواطنين بالصين تحت خط الفقر, والناتح المحلي بيساوي 3800 دولار.
الصين
الصين
3- اليابان
تعتبر اليابان واحدة من أقوى الدول الاقتصادية في العالم , ويبلغ اقتصادها 4.8 تريليون دولار, علشان تكون ثالث أغنى دولة في العالم, ده غير ان اجمالي الناتج المحلي للفرد في اليابان بيعدي 37.1 ألف دولار, كمان بتحتل المركز ال36 في ترتيب اجمالي الناتج المحلي للفرد الواحد في العالم .
اليابان

اليابان

4- ألمانيا
ألمانيا بتعتبر أغنى دولة اقتصاديًا على مستوى أوربا باقتصاد يتقدر ب3.9 تريليون دولار, ده غير انها رابع أغنى دولة في العالم وبتحتل المرتبة ال29 في اللي بيخص اجمالي الناتج المحلي للفرد الواحد بقيمة 39.5 ألف دولار, وده بالرغم من أن 15.5 % من المواطنين تحت خط الفقر.
المانيا
المانيا


5- فرنسا
الاقتصاد الفرنسي بيعتبر خامس اقتصاد عالمي , لأنه بيوصل ل 2.9 تريليون دولار , واجمالي الناتج المحلي للفرد الواحد 35.7 ألف دولار, ده غير ان فرنسا بيعيش فيها 7.9 % فقط من المواطنين تحت خط الفقر.
فرنسا

فرنسا

6- انجلترا
بتعتبر سادس أغنى دولة , وده بالرغم من ان اقتصادها بيواجه هبوط حاد مع عجز في الحساب الجاري وانخفاض معدل نمو الناتج المحلي الاجمالي , واقتصادها بيتقدر ب2.8 تريليون دولار في اخر تقدير اللي طلع عام 2014 م , ده غير ان ناتجها المحلي للفرد قوي فهو بيوصل ل37.3 ألف دولار , وكمان فيها 16.2 % من الانجليز بيعيشوا تحت خط الفقر.
انجلترا


انجلترا

7-البرازيل
قدرت البرازيل انها تدخل قايمة أغنى دول العالم باقتصاد يقدر ب2.2 تريليون دولار , وده بالرغم من المشاكل الاجتماعية والسياسية اللي بتعاني منها , ده غير ان في 21.1% من المواطنين بيعشوا تحت خط الفقر يبلغ اجمالي الناتج المحلي للفرد فيها 12.1 ألف دولار.
البرازيل
البرازيل


8- ايطاليا
اقتصادها بيوصل ل2.2 تريليون دولار, والناتج المحلي للفرد بيوصل كمان 29.6 ألف دولار , كتير من الناس بيشوف ان اقتصادها هيكون واعد في الفترة اللي جاية رغم ان فيها 29.9 % من المواطنين بيعيشوا تحت خط الفقر
ايطاليا



ايطاليا

9- روسيا
اقتصادها بيتقدر ب2.1 تريليون دولار, وده اللي بيخليها تاسع أغنى دولة في العالم, الناتج المحلي الاجمالي لكل واحد روسي بيوصل ل18 ألف دولار , وده بالرغم من ان في 11 % من سكانها تحت خط الفقر.
روسيا
روسيا


10- الهند
بتمتلك الهند اقتصاد يبلغ قيمة 2 تريليون دولار, فهي عاشر أغنى دولة في العالم , كمان في 29.8 % من مواطنيها تحت خط الفقر.

الهند







top10


تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

قصة سيدنا موسى عليه السلام

ابشع 10 مدن على مستوى العالم .

كيف تربح أكثر من 700 دولار شهرياً